Як сказав, вірніше написав, Олексій Толстой: «Якщо на борту судна ви назвете шкот мотузкою, вас мовчки викинуть за борт, як безнадійно сухопутну людину».
І щоб не бути викинутим, ми підготували для новачків у яхтингу невеличку статтю з описом будови яхти та роз’ясненням деяких назв.
Для початку розділимо конструкцію яхти на 2 складові частини: корпус і вітрильне озброєння, а далі опишемо все, що до них належить.
Корпус парусної яхти.
Сам корпус яхти складається з бортів, транця, корми, носа і палуби. Транець об'єднує борти в задній частині човна. Зазвичай на ньому розташовують майданчик для пірнання або додатково місце зберігання — рундук. Корма — задня частина човна, а ніс — передня. Настил, який прикриває будь-яке приміщення, розташоване знизу, називається палубою.
У палубі розміщуються кокпіт (приміщення для екіпажу) і камбуз (кухня). На камбузі розташовано все необхідне для приготування їжі: газова плита, міні-холодильник, раковина та інші дрібниці. Приміщення для проживання називаються каютами, під ними розташовується трюм, на підлогу якого стелять спеціальний настил — пайол або слань.
Знизу корпусу розташовані кіль, бульб і перо керма. Кіль служить для протидії бічного зносу, а розташований на ньому бульб — для запобігання перекиданню яхти, зміщуючи її центр ваги. Перо керма служить для завдання напрямку яхті, воно з'єднане зі штурвалом або румпелем.
Парусне обладнання чартерної яхти
Трохи розібравшись з будовою корпусу яхти, перейдемо до найважливішого — вітрильного обладнання. Основні його частини — це, як не дивно, вітрила, а також рангоут і такелаж.
Яхта не завжди пересувається за допомогою вітрил. Буває безвітряна погода, низькі прольоти під мостами, наприклад, подорожуючи Французькими каналами і річками Німеччини, акваторії, де не можна використовувати вітрила, зокрема й під час заходу в марини. Для таких випадків вітрильні яхти обладнані дизельними або бензиновими двигунами.
Вітрила бувають основні, додаткові та штормові. На однощогловій прогулянковій яхті вітрила встановлюють виду «Бермудський шлюп». Це трикутні вітрила, які спочатку використовували в акваторії Бермудських островів. Починаючи з ХХ століття активно застосовують на прогулянкових і спортивних яхтах і катамаранах.
Рангоут — це все те, на чому кріпляться вітрила. До нього відносяться:
- щогла з кра́спицями,
- гік,
- спина́кер-гік.
Щогла — це вертикальна висока конструкція, що кріпиться до корпусу на спеціальній подушці, іменованій степсом. Верх щогли називається топ, низ — шпор. Гик — горизонтальна балка, прикріплена одним кінцем (п'ятою) до щогли. Конструкція кріплення п’яти гика за допомогою вертлюга дає змогу гику ходити вправо-вліво, вгору-вниз. Спінакер-гік — це рангоут, тільки для спінакера — спеціального легкого і великого вітрила.
Такелаж — це всі снасті, що призначені для кріплення рангоута і управління вітрилами. Такелаж поділяють на стоячий і біжучий. Стоячий підтримує рангоут, а біжучий керує і регулює вітрила. Також використовується для встановлення прапорів або сигналів.
Внутрішній устрій парусної яхти для чартеру
Паруси, корпус, кіль відносяться до основних пристроїв конструкції вітрильної яхти, але життєво важливі системи заховані в самому корпусі і на палубі.
Навігація на парусній яхті.
До навігаційних систем належить GPS-навігація, радіоапаратура, автопілот, радар, картплоттер, VHF, прилади штурмана, навігаційні вогні, карти, приливні таблиці та інше.
Безпека яхти.
Система безпеки складається з таких основних параметрів: живучість судна, рятувальна та оповіщувальна системи.
До живучості судна можна віднести осушувальні помпи, протипожежні засоби (вогнегасники порошкові та пінні), герметики та інструменти для ремонту кінгстонів.
Якщо екіпаж не в змозі подолати надзвичайну ситуацію або хтось із екіпажу опинився за бортом судна, в силу вступає рятувальна система яхти. До її складу входять: рятувальний пліт, коло, жилети, аптечка, маячки, кидковий кінець.
Основні елементи з яких складається система оповіщення:
- станція УКХ;
- система оповіщення по супутниковому зв’язку Inmarsat;
- SART — радіолокаційний рятувальний відповідач, що поширює сигнал на 70-му каналі УКХ;
- сигнальні ракети, прапори, маячки, димові шашки, фарби для фарбування води та інше; .
Побутові системи вітрильної ятхи.
До побутових систем можна віднести все, що забезпечує всі побутові потреби: тепло, питна вода, їжа та її збереження, а також збереження зручності та комфорту.
Електрика на яхті.
Бортова електросистема може видавати струм на 12 В і через інвертор на 220 В. 12 В необхідно для пуску двигуна і роботи більшості приладів, які забезпечують навігацію і безпеку. 220В — для побутових приладів (фен, аудіообладнання, ТБ, зарядні для мобільних телефонів і ноутбуків)
Паливна система та двигун на яхті.
Здебільшого, паливна система парусної яхти схожа на автомобільну. За нею необхідно постійно стежити, заливати тільки якісні паливно-мастильні матеріали та міняти фільтри.
Для закріплення прочитаного матеріалу, нижче показана схема яхти. Виробники щороку покращують показники керованості та комфорту крейсерських яхт, але загалом конструкція яхт скрізь практично однакова. Як виняток — спортивні швидкісні яхти, де більше уваги приділяють швидкості, а не комфорту. Але це вже інша історія.
А якщо ви хочете познайомитися ближче з яхтами і катамаранами, можете скористатися нашим зручним пошуком за каталогом яхт, забронювати яхту, отримати приємну знижку, і насолоджуватися подорожжю під вітрилом в обраному яхтовому регіоні.